Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity pokazują trasy dla hybryd z Newagu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-09-2025

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity pokazują trasy dla hybryd z Newagu
graf. PKP Intercity
Drawsko Pomorskie, Łomża, Grudziądz, Gorzów Wielkopolski, Szczytno czy Hajnówka – to niektóre miasta, do jakich dojadą nowe hybrydowe zespoły trakcyjne PKP Intercity. Poza hybrydami spółka oprze swoją ofertę na trasach bez sieci trakcyjnej na jednostkach spalinowych, które chce wydzierżawić.

PKP Intercity wraz z Ministerstwem Infrastruktury zaprezentowały trasy, na które wyjadą hybrydowe zespoły trakcyjne Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu oraz dzierżawione, spalinowe jednostki, na których pozyskanie trwa przetarg. Pierwszy z 35 pojazdów dotrze do Intercity na początku 2027 roku, a dostawy wszystkich Impulsów mają się zakończyć do końca czerwca 2029 roku.

Spalinowo-elektryczne jednostki od początku były kupowane (przetarg ogłosił poprzedni zarząd spółki, natomiast umowę podpisał już zarząd Janusza Malinowskiego) z myślą o obsłudze ośrodków, które nie mają połączeń dalekobieżnych wcale lub też które mają tych połączeń bardzo mało. Do pociągów szybko przylgnęła więc łatka “likwidatorów wykluczenia komunikacyjnego”. Poza trasami dla “hybryd” PKP Intercity przekazało też, gdzie pojadą co najmniej 22 lub nawet 32 spalinowe jednostki, na których wynajem PKP Intercity ogłosiły przetarg kilka tygodni temu.

Co bardzo istotne, na każdej z poniższych tras PKP Intercity planuje obsługę mieszaną, zarówno przez pojazdy hybrydowe, jak i spalinowe. Część z tras jest już obecnie obsługiwana przez PKP Intercity, natomiast często są to pojedyncze, niesystemowe pociągi, jak chociażby TLK Flisak.

Pierwszą z tras, zapowiadaną na naszych łamach od dawna, jest połączenie ze Szczecina do Gdyni przez środkowy pas Pomorza Zachodniego i Pomorza. Pociągi pojadą więc przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Szczecinek, Człuchów, Chojnice i dalej linią 203 do samego Tczewa.

Kolejną relacją, również zapowiadaną już przez wiceministra Piotra Malepszaka, jest obsługa taborem hybrydowym największego polskiego miasta bez zelektryfikowanej linii kolejowej, a więc Gorzowa Wielkopolskiego. PKP Intercity chce wysłać nowe Impulsy oraz spalinowe zespoły trakcyjne na obsługiwaną już obecnie trasę do i z Gdyni, wzdłuż całej linii 203.

Pociągi PKP Intercity mają też obsługiwać zupełnie nową relację dalekobieżną: Białystok – Gdynia przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo oraz Łapy. Do tego trasa z Gdyni do Krakowa przez Sztum, Grudziądz, Rypin, Płock, Gostynin, Łódź, Kłobuck, Bytom i Katowice (dzięki temu pociągi dalekobieżne w końcu wrócą więc na ten odcinek magistrali węglowej). Grudziądz czy Rypin otrzymają także dogodne połączenia w kierunku stolicy kraju, w ramach kolejnej trasy z Gdyni do Warszawy, prawdopodobnie przez Raciąż i Płońsk lub też trasą przez Płock. Jak jednak zastrzegł prezes PKP Intercity, będzie to zależne od tego, jaką ofertę na obu trasach zaproponują Koleje Mazowieckie. Na razie jednak wydaje się, że hybrydy pojadą przez Płońsk.

Spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne mają także trafić do obsługi Łomży (o czym pisaliśmy na początku września jako pierwsi). W pierwszym kroku, od przyszłorocznego lata, mają tam pojechać jednostki spalinowe. Następna trasa to połączenie Warszawy z Białymstokiem przez Siemiatycze, Hajnówkę oraz Bielskiem Podlaskim. W planach jest również połączenie Warszawa – Hrubieszów przez Radzyń Podlaski, Lubartów i Zamość, a także trasa Kraków – Hrubieszów przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj i Zamość.

Dwie ostatnie relacje, które będą obsługiwane przez nowe Impulsy, ale i przez spalinowe zespoły trakcyjne to trasy z Krakowa do Zagórza (przez Gorlice, Jasło, Krosno oraz Sanok), a także pociągi z Krakowa do Jeleniej Góry po magistrali podsudeckiej. Połączenia te sezonowo będą wydłużone do Karpacza.

Jak przekazał Janusz Malinowski, pierwszy hybrydowy Impuls ma zacząć jazdy testowe i homologacyjne w kwietniu przyszłego roku. W 2027 roku do obsługi PKP Intercity trafi ponad 10 takich jednostek. Ostatnie pociągi dotrą do przewoźnika do końca czerwca 2029 r.

Zaprezentowany dziś plan dotyczy tylko hybryd oraz spalinowych zespołów trakcyjnych, natomiast pomija dwutrakcyjne lokomotywy Gama, produkowane przez Pesę. Jak przekazał nam prezes PKP Intercity, trasy dla tych jednostek poznamy w kolejnych miesiącach. Na pewno mają one trafić do obsługi Suwałk i Augustowa a także trasy z Warszawy do Zielonej Góry przez Łódź, Leszno i Głogów. W ten sposób włączenia do sieci połączeń dalekobieżnych doczekają się kolejne miasta i linie kolejowe.

Janusz Malinowski przekazał nam także, że PKP Intercity chce, aby na każdej z zaprezentowanych tras do końca czerwca 2029 roku pojawiły się co najmniej 4 pary pociągów dobowo, oferujących minimalny standrad podróży dalekobieżnych. – Dzięki hybrydom, pociągi dalekobieżne powrócą aż do 14 miejscowości, do niektórych po nawet 40 latach – mówił Malinowski.

Podczas prezentacji zaprezentowano także wnętrza nowych hybryd, które zabiorą na pokład 177 osób, z czego 156 w drugiej klasie. Do tego wątku wrócimy w osobnym materiale.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity otrzymało już 1,2 mld zł środków unijnych z KPO

Biznes

PKP Intercity otrzymało już 1,2 mld zł środków unijnych z KPO

inf. pras. PKP IC, oprac. MK 17 września 2025

IC Chopin – mniej miejsc do leżenia, więcej siedzących

Pasażer

RegioJet od jutra na polskich torach

Pasażer

RegioJet od jutra na polskich torach

inf. pras. oprac. JR 17 września 2025

16 września - Europejski Dzień Maszynisty

Pasażer

16 września - Europejski Dzień Maszynisty

PKP Intercity 16 września 2025

CBA zatrzymało prezesa FPS Cegielski. Oświadczenie ARP [AKTUALIZACJA]

Prawo i polityka

Zobacz również:

PKP Intercity otrzymało już 1,2 mld zł środków unijnych z KPO

Biznes

PKP Intercity otrzymało już 1,2 mld zł środków unijnych z KPO

inf. pras. PKP IC, oprac. MK 17 września 2025

IC Chopin – mniej miejsc do leżenia, więcej siedzących

Pasażer

RegioJet od jutra na polskich torach

Pasażer

RegioJet od jutra na polskich torach

inf. pras. oprac. JR 17 września 2025

16 września - Europejski Dzień Maszynisty

Pasażer

16 września - Europejski Dzień Maszynisty

PKP Intercity 16 września 2025

CBA zatrzymało prezesa FPS Cegielski. Oświadczenie ARP [AKTUALIZACJA]

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij